Ahad, 27 Disember 2009

China unveils 'world's fastest train link' !

BEIJING (AFP) – China on Saturday unveiled what it billed as the fastest rail link in the world -- a train connecting the modern cities of Guangzhou and Wuhan at an average speed of 350 kilometres (217 miles) an hour.

The super-high-speed train reduces the 1,069 kilometre journey to a three hour ride and cuts the previous journey time by more than seven and a half hours, the official Xinhua news agency said. Work on the project began in 2005 as part of plans to expand a high-speed network aimed at eventually linking Guangzhou, a business hub in southern China near Hong Kong, with the capital Beijing, Xinhua added.

"The train can go 394.2 kilometres per hour, it's the fastest train in operation in the world," Zhang Shuguang, head of the transport bureau at the railways ministry, told Xinhua. Test runs for the service began earlier in December and the link officially went into service when the first scheduled train left the eastern metropolis of Wuhan on Saturday.


Chinese workers put the final touch on the interior of a new railway station in Wuhan, central China's Hubei province. China has unveiled what it billed as the fastest rail link in the world -- a train connecting the modern cities of Guangzhou and Wuhan at an average speed of 350 kilometres (217 miles) an hour.(AFP/Str)

By comparison, the average for high-speed trains in Japan was 243 kilometres per hour while in France it was 277 kilometres per hour, said Xu Fangliang, general engineer in charge of designing the link, according to Xinhua. Beijing has an ambitious rail development programme aimed at increasing the national network from the current 86,000 kilometres to 120,000 kilometres, making it the most extensive rail system outside the United States.

China unveiled its first high-speed line at the time of the Beijing Olympics in 2008 -- a service linking the capital with the port city of Tianjin. In September, officials said they planned to build 42 high-speed lines by 2012 in a massive system overhaul as part of efforts to spur economic growth amid the global downturn. The network uses technology developed in co-operation with foreign firms such as Siemens, Bombardier and Alstom.

1 ulasan:

  1. CHINA maju setapak lagi dalam sistem pengangkutan rel elektrik dengan pelancaran kereta api berkelajuan tinggi atau CRH yang kini merupakan kereta api peluru terpantas di dunia.

    Perkhidmatan kereta api Ekpres Harmony yang dilancarkan Disember lalu kini beroperasi dengan kelajuan 350 kilometer sejam (km/j) merentasi rel sepanjang 1,069 km, dari Guangzhou ke bandar Wuhan.

    Dengan kelajuan itu, perjalanan dari selatan ke bahagian tengah negara itu yang sebelum ini memakan masa lapan jam berjaya disingkatkan kepada hanya tiga jam.

    Rekod terbaru itu mengatasi kelajuan TGV, kereta api peluru Perancis yang memegang rekod terpantas sebelum ini (277 km/j), Shinkansen di Jepun (243 km/j) dan Eurostar yang menghubungkan London dengan Paris.

    Walaupun beroperasi pada kelajuan 350 km/j, kelajuan maksimum CRH ketika ujian kepantasan yang dilakukan sebelum pelancarannya direkodkan pernah mencapai kepantasan 394 km/j.

    CRH yang dibangunkan dengan kos melebihi AS$17 bilion (RM56.7 bilion) merangkumi pembinaan 42 jalur rel berkelajuan tinggi yang dijangka siap sepenuhnya menjelang 2012.

    Ia dilengkapi teknologi termoden dengan kawalan keselamatan yang dapat menghentikan pergerakan keseluruhan gerabak dalam masa yang singkat sebaik sahaja sistem pemantauannya mengesan masalah.

    Perjalanan dalam kabin CRH dijamin lebih selesa berbanding kereta api peluru generasi terdahulu tanpa bunyi geseran dan gegaran.

    Malah, kehebatan kejuruteraan yang dibangunkan oleh syarikat Siemens, Bombardier dan Alstom itu juga menyediakan kualiti perkhidmatan yang setaraf dengan pengangkutan udara.

    Dalam kabin seluas 3.6 meter itu, penumpang diberi kelegaan tempat duduk (saiz tempat duduk kereta) yang di bahagikan secara apitan berkembar dua dan tiga.

    Selain kemudahan asas seperti tandas, televisyen dan pili air minuman percuma, penumpang juga dilayani petugas gerabak yang sedia untuk mengambil tempahan makanan dan minuman.

    Menariknya, pelancaran sistem pengangkutan darat terpantas di dunia itu turut menyumbang kepada penurunan tambang pengangkutan udara di destinasi terbabit untuk bersaing dengan CRH.

    CRH menawarkan harga tambang maksimum AS$115 (RM388) untuk perjalanan kelas pertama dan separuh harga bagi kelas ekonomi.

    Jurucakap Kementerian Pengangkutan Rel China, Wang Yongping berkata, pembinaan rel dengan 20 persinggahan di laluan Guangzhou-Wuhan itu merupakan sebahagian daripada usaha kerajaan membangunkan wilayah negara itu secara lebih bersepadu.

    "Untuk menampung lebih daripada satu bilion manusia, China bergantung kepada kereta api sebagai kaedah pengangkutan utama.

    "Matlamat kerajaan adalah untuk menghubungkan setiap wilayah dengan tempoh perjalanan darat yang tidak melebihi lapan jam,'' ujarnya.

    Tambah beliau, usaha 'mengecilkan' negara itu akan dipertingkatkan dengan memperluaskan rangkaian rel keretapi berkelajuan tinggi daripada 86,000 km yang ada sekarang kepada 120,000 km.

    Sementara itu, kerajaan China turut mengumumkan pembinaan sistem kereta api berkelajuan tinggi yang akan menyingkatkan perjalanan Beijing ke Hong Kong daripada 23 jam kepada lapan jam.

    Perkhidmatan kereta api berkelajuan tinggi China bermula pada 2004 apabila Guangzhou dan Shenzen yang terletak di wilayah Guangdong dihubungkan dengan kereta api berkelajuan 160 km/j.

    Sambutan menggalakkan terhadap sistem pengangkutan itu membawa kepada pelancaran satu lagi kereta api laju antara Tianjin dan Beijing yang dilancarkan pada temasya Sukan Olimpik tahun lalu.

    BalasPadam